Biznes napędzany przez nowe technologie. Jak stworzyć przewagę konkurencyjną firm w XXI wieku? [relacja z panelu]
W bardzo szybko zmieniającym się otoczeniu na całym świecie, ważna jest szybkość adopcji technologii. Jeżeli chcemy – jako firmy – istnieć w ciągu najbliższych kilku lat, musimy być zaawansowani w wykorzystaniu rozwiązań – mówili uczestnicy debaty odbywającej się w ramach Konferencji Biznes-Polska-Świat.
„Biznes napędzany przez nowe technologie. Jak stworzyć przewagę konkurencyjną firm w XXI wieku?” – to temat debaty, która odbyła się w ramach Konferencji Biznes-Polska-Świat. Uczestnicy debaty nie mieli wątpliwości, że dzisiaj firmy muszą podążać za nowymi technologiami.
– Biznes musimy prowadzić odważnie. Mam w sobie wiele optymizmu. Jeśli chodzi o pozycję Polski w zakresie technologii, to jesteśmy w najlepszym momencie w historii. Nigdy nie mieliśmy tak dobrze wykształconych inżynierów, mówiących tak biegle w językach obcych, nie mieliśmy tak dużo software’u wytwarzanego w Polsce i tak wysokiego zrozumienia międzynarodowych procesów biznesowych – mówiła podczas debaty Magdalena Dziewguć, Country Director w Google Cloud Poland. Zachęcała, by odważnie wdrażać rozwiązania oparte o AI.
Bożena Leśniewska, wiceprezes Orange Polska, radziła, by firmy eksperymentowały, testowały różne rozwiązania. – Ale nade wszystko tworzyły strategię, wpisując w nią nowe technologie. Prawdziwe budowanie przewagi konkurencyjnej nie sprowadza się do tworzenia pojedynczych use case’ów, tylko do zebrania ich, stworzenia marki parasolowej, jasnej strategii – twierdziła ekspertka.
Liczy się tempo
Na przykładzie działania banku, Adam Marciniak, prezes Velobank, zwrócił uwagę na tempo zmian. – W bardzo szybko zmieniającym się otoczeniu na całym świecie, ważne jest szybkość adopcji technologii. Jeżeli chcemy – jako firmy – istnieć w ciągu najbliższych kilku lat, musimy być zaawansowani w wykorzystaniu rozwiązań. Jako jedni z nielicznych polskich banków wdrożyliśmy w oparciu o ChatGPT modele, które wspierają naszych pracowników w obsłudze klienta – wymieniał.
Nowe technologie odgrywają też ważną rolę w Totalizatorze Sportowym. – Każdy chce być cyfrowy, chce być firmą technologiczną, wdrażać AI. Nasze działania skupiają się wokół gracza. Większość nowoczesnych technologii, które stosujemy, dotyczą ochrony gracza. Przez ostatnie lata udało nam się wdrożyć wiele systemów z tym związanych. Jednymi z ciekawszych są systemy, które analizują zachowanie graczy i sygnalizują konieczność interakcji z graczem m.in. gdy ten nadużywa czasu poświęcanego na gry – mówił Mariusz Michalski, dyrektor Departamentu Rozwoju i Technologii Totalizator Sportowy.
Nie można wyłączyć myślenia
Na pewne słabości nowych technologii zwrócił uwagę prof. Piotr Płoszajski ze Szkoły Głównej Handlowej, członek rad nadzorczych – Zmierzamy w kierunku czegoś, w którym technologia niezmiernie psuje możliwości konkurowania. Z wielu powodów. Przewagi tworzone przez nowe technologie są niezmiennie krótkotrwałe. Technologia doprowadziła do sytuacji, w której modele biznesowe się zhomogenizowały – zauważał.
W podobnym tonie wypowiadała się Magdalena Dziewguć, dała jednak na to konkretną radę. – Technologia jest dostępna prawie bezkosztowo i prawie dla każdego. Interfejs dla użytkownika jest coraz prostszy, próg wejścia dąży do zera. W dowolnym momencie, ktoś, kto wpadnie na pomysł, może użyć technologii w podobny sposób co duża korporacja. W całym podejściu do nowych technologii trzeba przede wszystkim zadbać o to, żeby było dużo czasu na myślenie: gdzie jest problem, jaki jest problem, jakie czynniki na to wpływają. Myślenie strategiczne daje długotrwałą przewagę konkurencyjną – zwracała uwagę Magdalena Dziewguć.
Bożena Leśniewska, wiceprezes Orange Polska, w tym kontekście przypomniała o roli strategii. – Wiedzmy, dokąd zmierzamy, kreślmy strategię, wizję tego, kim chcemy być i wtedy możemy po kolei po drodze dokonywać wyborów, myśląc krytycznie i strategicznie – mówiła.
Eksperci nie mieli wątpliwości, że tylko firmy, które nadążają za zmianami, będą w stanie osiągnąć konkurencyjność. – Świat jest tak skonstruowany, że tylko ci, którzy mają dostosowaną swoją organizację do myślenia strategicznego, do tego, żeby się szybko zmieniać, dostosować do tego, jaki jest rynek, to mają szansę przetrwać. Technologie trzeba rozumieć, trendy światowe śledzić – mówił Adam Marciniak, prezes Velobank.
Mariusz Michalski, dyrektor Departamentu Rozwoju i Technologii Totalizator Sportowy, dodał, że często w gąszczu nowinek technicznych, łatwo im ulec. – Wtedy często wdrożenia nie są udane. Jestem zwolennikiem, by określać swój cel, choć często jest to trudne, ale obranie kierunku jest istotne – dodał ekspert.