Skip to content

Czas na zmiany, które zwiększą naszą konkurencyjność. Podsumowanie II Kongresu Biznes Polska Świat

Globalna ekonomia, technologie, w tym przede wszystkim rozwój AI oraz edukacja w cyfrowym świecie – to główne tematy, które zdominowały II edycję Kongresu Biznes Polska Świat. Udział w wydarzeniu wzięło prawie 400 gości.

O gospodarczych prognozach dla Polski i świata dyskutowali od lewej: Sylwia Czubkowska, dziennikarka ekonomiczna i technologiczna, Amnah Ajmal, xecutive Vice President, Market Development, w Mastercard EEMEA, Paweł Borys, Managing Partner MCI Capital, Geoff Gottlieb, przedstawieicel MFW, Maciej Kropidłowski , Wiceprezes Zarządu Banku Handlowego w Warszawie, Dr Wiesław Rozłucki, Ekonomista, senior adviser Rothschild & Co

II Kongres Biznes Polska Świat odbył się 25 listopada w Hotel InterContinental w Warszawie. Zgromadził przedstawicieli biznesu, nauki, organizacji pozarządowych i polityków. Dyskutowano o najbardziej palących tematach w kontekście postępujących zmian technologicznych, gospodarczych i geopolitycznych. Łącznie odbyło się ponad 20 inspirujących wystąpień i dyskusji, a na scenie pojawiło się ponad 50 prelegentów.

– Chcemy zastanowić się, gdzie jesteśmy na mapie świata. Chiny ubiegają się o pozycję numer 1, my wciąż borykamy się z kwestią naszego bezpieczeństwa. Polskie firmy próbują być konkurencyjne. Jak w tym wszystkim się odnaleźć, jak planować najbliższy rok, na co stawiać w strategiach biznesowych? – pytała, rozpoczynając kongres, Beata Mońka, CEO w Art of Networking, organizatorka wydarzenia.

Prof. Marcin Piątkowski, ekonomista w Banku Światowym, wykładowca w Akademii Leona Koźmińskiego, podkreślił, że spotkania takie, jak Kongres Biznes Polska Świat, które łączą biznes, rząd, naukę, są kluczowe. – Chodzi o to, żeby dzielić się pomysłami, wiedzą, motywować, mobilizować, aby nie stać się krajem, który zawsze kopiuje, pożycza pomysły, kapitał, technologie z zachodu, tylko żebyśmy byli inspiracją dla reszty świata, żebyśmy mieli własne marki, towary, usługi, które są rozpoznawalne na całym świecie. Tego nie zrobimy sami, tylko współpracując ze wszystkimi, którzy mają dobre pomysły – informował prof. Piątkowski.

 

Otwarcie Kongresu. Od lewej: Dr Jakub Wiśniewski Podsekretarz Stanu MSZ, Prof. Marci Piątkowski, Ekonomista w Banku Światowym, Beata Mońka CEO Art of Networking - inicjatorka kongresu.

Geopolityczne zawirowania

Wyścig światowych gospodarek trwa, a Polska musi się w tym nowym rozdaniu odnaleźć. Wyzwań przed polskimi firmami nie brakuje. Wiele z nich musiało zmienić kierunek eksportu, inne, ze względu na bezpieczeństwo, logistykę czy nawet całą strategię. – Polska jest umiejscowiona w bardzo gorącym miejscu świata, gdzie zderzają się dwie geopolityczne płyty tektoniczne: Rosja i Ukraina. W Europie Środkowo-Wschodniej rozgrywa się przyszłość zachodu – przypominał dr Jakub Wiśniewski, podsekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych.

Ale największym wyzwaniem dla firm staje się dopasowanie się do wymagań z zakresu ESG. Na ważny aspekt w tym zakresie zwrócił uwagę Mateusz Dziudziel, dyrektor Biura Paliw w Polskie Linie Lotnicze LOT.  Jak mówił, istotne jest, by zadbać o kapitał ludzki. – Trzeba mieć kim realizować strategie – podkreślił.

Utrata konkurencyjności

Spełnianie narzucanych norm i obowiązków kosztuje firmy, niestety, utratę konkurencyjności. – Gospodarka europejska przegrywa konkurencyjnie z gospodarkami chińskimi i ze Stanami Zjednoczonych. A potrzebuje czasu, żeby się z transformować. Czasu i pieniędzy. Żadna transformacja ani technologiczna, ani biznesowa, ani klimatyczna, ani uzbrojenie się, nie obejdzie się bez pieniędzy – mówiła Alina Wołoszyn, partner, szef Advisory w Polsce i Deal Advisory w Europie Środkowo-Wschodniej w KPMG w Polsce.

Sławomir Wołyniec, prezes EC Zagłębie Dąbrowskie, opisał problem na liczbach. – W ciągu 22 lat, od 2000 do 2020 r. obniżyliśmy emisję dwutlenku węgla z poziomu około 3,4 mld ton do poziomu 2,5 mld ton. To 30 proc. Dużo, ale stało się to kosztem konkurencyjności europejskiej gospodarki. W tym samym czasie, globalnie, na świecie, emisja wzrosła z około 25 do 37 mld ton. Nawet gdybyśmy ograniczyli emisję do zera, to nadal bilans byłby dodatni – zwracał uwagę.

O nierównej walce mówił również Amadeusz Kowalski, wiceprezes zarządu w Tubądzin Management Group, choć w nieco innym kontekście. Firma stale przechodzi transformację energetyczną i ma się czym pochwalić. Ale na rynku nie ma szans konkurować z tańszym produktem z Indii. – Kiedyś Europa miała duży problem z Chinami, z nieuczciwą konkurencją w branży ceramicznej. Wówczas Unia Europejska wytworzyła mechanizmy ochronne dla rynku. Zostało zastosowane duże cło antydumpingowe w wysokości ponad 70 proc. Od kilku lat mamy tanią płytkę z Indii, która zalewa nasz rynek. W branży ceramicznej pracuje ponad 60 tys. osób. W ciągu pierwszego kwartału 2025 r. 10 tys. z tych 60 tys. nie będzie miało pracy – ostrzegał.

O konkurencyjności gospodarek i bezpieczeństwie klimatycznym oraz energetycznym dyskutowali od lewej: Dominika Tarczyńska, Dziennikarka Telewizji Polsat News, Prof. Bolesław Rok, ALK, Mateusz Dziudziel, Dyrektor Biura Paliw PLL LOT, Alina Wołoszyn, Partner KPMG w Polsce, Sławomir Wołyniec, Prezes EC Będzin Wytwarzanie, Robet Maciąg Prezes LSP Group.

Zdobywanie rynków

Grupa Tubądzin eksportuje obecnie produkty do 80 krajów świata. Polskie firmy nie boją się ekspansji. Pomocą w rozwijaniu skrzydeł za granicą, służy przedsiębiorcom Polska Agencja Inwestycji i Handlu. – Słuchamy przedsiębiorców i idziemy tym szlakiem, który jest przez nich podpowiadany – zauważał Andrzej Dycha, prezes zarządu PAIiH.

Adam Mokrysz, CEO w Grupie Mokate, firmie, która zdobyła już wiele zagranicznych rynków, radził przedsiębiorcom, by odpowiednio dobierali partnerów i zdobywali informacje o krajach, do których chcą wejść. – Wchodzenie bez dobrego przygotowania na obce boisko, może zaskoczyć, szczególnie na rynkach poza Europą. Są różnice kulturowe, jest wiele barier i pułapek, o których nie można przeczytać w książkach – mówił.

Klaudyna Cichocka-Volkow, przedsiębiorczyni, edukatorka właścicielka ogólnopolskiej sieci Najprzedszkoli, zauważyła, że odwagi, która później może pomóc w biznesie, należy uczyć dzieci już od najmłodszych lat. – Najważniejsze jest wzmacnianie poczucia własnych wartości, by dzieci umiały wyrażać swoje emocje – podkreślała.

O polskiej dyplomacji gospodarczej, jako wsparciu dla polskiego biznesu rozmawiali od lewej: Amadeusz Kowalski, wiceprezes Grupy Tubądzin, Adam Mokrysz, Prezes Grupy Mokate, Przemysław Balcerzyk, Dyrektor Programowy Fundacji Kościuszkowskiej i Andrzej Dycha, Prezes PAIH

Czas sztucznej inteligencji

Wiele miejsca podczas II Kongresu Biznes Polska Świat poświęcono sztucznej inteligencji. To temat numer jeden na całym świecie. Podczas kongresu premierę miał raport „TOP AI Driven Companies. Najlepsze firmy kształtujące technologiczny krajobraz”.  To druga edycja raportu przygotowanego wspólnie przez MCI Capital, Bain & Company oraz Art of Networking.

– Spółki AI w Polsce to przede wszystkim software house’y oraz firmy produktowe rozwijające aplikacje w obszarach marketingu, rozpoznawania tekstu i obrazu. W porównaniu z wynikami z zeszłego roku bardzo cieszy fakt, że istotnie zwiększył się odsetek osób pracujących nad realnymi produktami i aplikacjami z własnym IP – mówił podczas prezentacji raportu Tomasz Mrozowski, partner inwestycyjny w MCI.

Raport jasno pokazuje, że rewolucja AI jest dla Polski i całego regionu CEE olbrzymią szansą rozwojową, w której Polska powinna wziąć́ aktywny udział. Co jest przeszkodą? Prof. Dariusz Jemielniak, wiceprezes w Polska Akademia Nauk, wskazywał na kwestie finansowe. – Miliard złotych na sztuczną inteligencję, które obiecuje Ministerstwo Cyfryzacji, jest potrzebny, ale to nie są duże pieniądze. To grosze w porównaniu do potrzeb. Musimy radykalnie zwiększyć wydatki na badania i rozwój. Potrzeba pomostowego finansowania wynalazków, zmiany kultury biznesowej – apelował.

>> Pobierz raport Top AI Driven Companies in CEE 2024 <<

Jarosław Królewski, CEO/co-founder w Synerise, zwrócił jednak uwagę, że AI jako jedna z nielicznych w nauce pozwala dokonywać przełomów małymi zespołami, ale za to bardzo utalentowanymi. – Pięcio-, dziesięcioosobowe zespoły mogą wprowadzać wielkie innowacje bez dużych zasobów finansowych – podkreślił.

O praktycznych aspektach implementacji AI w biznesie rozmawiali od lewej: Jarosłąw Królewski, Prezes Synerise, Dr Krzysztof Wojewodzic, Prezes Escolam, Jacek Staszewski, Dyrektor w IDEAS NCBR, Kinga Piecuch Prezeska Zarządu Hewlett Packard Enterprise w Polsce, Przemysław Barszcz, Country Manager Booksy

Szybciej niż na 112

Nowe technologie zmieniają nasze życie, a na rynku wciąż pojawiają się kolejne zaskakujące rozwiązania. Przykład? Choćby aplikacja Pierwszy Ratownik. – Pierwszy Ratownik to przykład, jak  technologia może pracować dla społeczeństwa. Osoba, która potrzebuje pomocy, naciska jeden przycisk, i wzywa wolontariusza, który znajduje się najbliżej, dzięki czemu może dotrzeć na miejsce bardzo szybko – wyjaśniał Waldemar Pawlak, Senator XI kadencji, przewodniczący Senackiej Komisji Gospodarki i Innowacyjności.

Przypomniał, że w pierwszej pomocy krytyczne są pierwsze minuty. – Jeżeli pomocy nie ma, dramatycznie spadają szanse na przeżycie. Wykorzystanie komunikacji: osoba do osoby, znakomicie rozszerza krąg osób, które mogą udzielić pomocy, choć nie widzą zdarzenia Dzwoniąc na 112, często trzeba stracić kilka minut na podawanie wszelkich szczegółów, tutaj reakcja jest natychmiastowa – dodawał Waldemar Pawlak. I sugerował, że takie rozwiązanie można wprowadzić choćby w zakładach pracy.

Safe Screen Safe Mind

Nowe technologie to jednak nie tylko same dobrodziejstwa. W niewłaściwy sposób wykorzystywane, mogą stanowić poważne zagrożenie, przede wszystkim dla dzieci i młodzieży. Edukacji i prewencji służyć ma inicjatywa Safe Screen Safe Mind, skupiająca 22 ekspertów ze świata nauki, biznesu, administracji i młodego pokolenia.

Podczas II Kongresu Biznes Polska Świat przedstawiono raport „Cyfrowy dobrostan Polaków”. Jego wyniki omówił Konrad Siwiński, Senior Partner i team leader w Minds & Roses. Z raportu wynika, że młodzi dorośli częściej porównują swoje życie do tego, co widzą w mediach społecznościowych. W tej grupie aż 44 proc. przyznaje, że media społecznościowe obniżają ich satysfakcję z życia. Prawie połowa  badanych dorosłych deklaruje, że technologia ma negatywny wpływ na czas wolny i relacje. 

>> Pobierz raport  Cyfrowy Dobrostan Polaków 2024 <<

To pokazuje, jak ważna jest cyberhigiena i edukacja w zakresie korzystania z internetu. – Edukacja jest początkiem wszystkiego. Szkoła to nie tylko wiedza, ale też kompetencje społeczno-emocjonalne. W obecnym czasie są one chyba najważniejsze. Mamy młodzież, dzieci, których nie rozumiemy. Mamy uzależnionych od smartfonów 2 czy 3-latków – zauważała Izabela Ziętka, podsekretarz stanu w Ministerstwo Edukacji Narodowej.

Przypomniała, że od przyszłego roku do szkół wchodzi nowy przedmiot – edukacja zdrowotna. – Będzie w sposób praktyczny pokazywał uczniom, w jaki sposób korzystać z internetu i czasu przed ekranem. Nie zawsze to jest czas zły. Czasem młodzi ludzie tylko tam mają relacje społeczne. Dlatego ważne jest, by zamiast zakazów, wspólnie podejmować decyzje. Młodzież mówi, że zakazy są po to, by je łamać. Nie możemy zakazać telefonu dziecku, jeśli sami spędzamy nad nim dużo czasu – zwracała uwagę Izabela Ziętka.

O zagrożeniach związanych z wykorzystaniem nowych technologii rozmawiali od lewej: Dr Aleksander Poniewierski, Maja Włoszczowska, medalistka olimpijska członkini IOC , Michał Kanownik Prezes Cyfrowej Polski, Amelia Krysiak, Założycielska i Prezeska Fundacji SML, dr Ada Florentyna Pawlak, wykładowczyni akademicka, antropolożka technologiii

Czas na odważne reformy

II Kongres Biznes Polska Świat zakończyło wystąpienie prof. Leszka Balcerowicza, ekonomisty, wykładowcy akademickiego, który mówił m.in. o tym, co poprawiłoby stan polskiej gospodarki. – Prywatyzacja. Nie ma żadnych dowodów, bo nie może być, żeby firmy państwowe były bardziej sprawne niż prywatne, bo socjalizm z kretesem wszędzie przegrał. Musimy naciskać na reformy. Nie mamy żadnych reformatorskich ruchów w dziedzinie gospodarki. Potrzebujemy polityki, która pozwoli nam uniknąć sytuacji stagnacyjnej. Po odsunięciu złych rządów i poprawy w dziedzinie wymiaru sprawiedliwości i jakości działania mediów, stoimy przed perspektywą, że przy braku reform polski rozwój gospodarczy będzie coraz wolniejszy, a sytuacja w finansach publicznych może stać się coraz trudniejsza  – apelował ekonomista.

Nagrody II Kongresu BPS: nagrodę Pioniera polskiej transformacji z rąk Roberta Maciąga Prezesa LSP Group odebrał Prof. Leszek Balcerowicz

Prof. Leszek Balcerowicz otrzymał nagrodę Kongresu Biznes Polska Świat w kategorii Pionier Polskiej Transformacji. Statuetkę wręczył ekonomiście Robert Maciąg, prezes LSP Group. – Ogromnym zaszczytem i przywilejem stanąć dzisiaj przed państwem, aby uhonorować człowieka, którego działania trwale zapisały się na kartach polskiej historii gospodarczej i politycznej – mówił Robert Maciąg.

Nagrodę w kategorii Ambasador Polskiej Przedsiębiorczości otrzymał Andrzej Wodzyński, właściciel Grupy Tubądzin. W imieniu właściciela odebrał ją Amadeusz Kowalski, wiceprezes zarządu w Tubądzin Management Group.

Partnerami II Kongresu Biznes Polska Świat byli: PLL LOT; KPMG; CITI Handlowy
II Kongres Biznes Polska Świat swoim patronatem objęli: Ministerstwo Cyfryzacji, Rada Polskich Przedsiębiorców, PAIH, IDEAS NCBR, Rektor Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, Akademia Leona Koźmińskiego, Warsaw New Tech University Foundation, Fundacja ILFO, Centrum Kształcenia Podyplomowego Uczelnia Łazarskiego, Forum Rozwoju Obywatelskiego, Prezydent Miasta Stołecznego Warszawy, Fundacja Kościuszkowska

Register Here to Attend

Fill in the form, or, if you prefer, Send Us An Email