Kongres Biznes-Polska-Świat. Debaty o najważniejszych trendach w gospodarce [PODSUMOWANIE]
Sztuczna inteligencja, ESG, transformacja energetyczna, zwiększenie wydatków na badania i rozwój. To lista trendów oraz kluczowych wyzwań przed którymi stoi biznes i globalna gospodarka. Jednocześnie jest to lista szans, które mogą zdynamizować rozwój. O tym rozmawialiśmy na Kongresie Biznes-Polska-Świat. Wydarzenie odbyło się 27 listopada 2023 r. w hotelu InterContinental w Warszawie.
- W wydarzeniu wzięło udział 300 przedstawicieli polskiego biznesu i nauki, a także gości zagranicznych.
- Bloki tematyczne objęty tematy dotyczące AI, ESG, global economy i ekspansję polskich firm.
- Opublikowany został raport „Liderzy w rewolucji technologicznej – TOP 100 firm AI Driven w regionie CEE”.
- Przyznane zostały również nagrody Kongresu.
W wystąpieniu inaugurującym Wayne Gordon (managing director w UBS) omówił najważniejsze obszary, które będą determinowały decyzje inwestorów w 2024 r.
O aktualnej kondycji polskiej gospodarki dyskutowali z kolei Paweł Borys (prezes PFR), Katarzyna Zajdel-Kurowska (członek Rady Nadzorczej ING BSK), Ernest Pytlarczyk (Chief Economist, Bank Pekao), Marek Tomczuk (członek zarządu BGK). Wśród przewag konkurencyjnych Polski uczestnicy panelu wymienili m.in. zróżnicowanie gospodarki, położenie geograficzne, dzięki czemu Polska staje się beneficjentem nearshoringu, a także duży odsetek studentów uczelni technicznych.
TOP 100 firm AI Driven w regionie CEE
Kluczowym trendem, który będzie miała wpływ na rozwój biznesu, a co za tym idzie gospodarki w kolejnych latach, jest sztuczna inteligencja. Amnah Ajmal (Executive Vice President, Marketing Development, Mastercard EEMEA) apelowała w swoim wystąpieniu, by zachować balans między technologią i prawdziwym życiem. Tak, by człowiek wciąż pozostał istotną społeczną.
W trakcie Kongresu premierę miał raport „Liderzy w rewolucji technologicznej – TOP 100 firm AI Driven w regionie CEE”. Zestawienie zostało przygotowane przez Art of Networking, MCI, Bain & Company Poland, przy współudziale specjalnej Kapituły.
Firmy zostały podzielone na dostawców i twórców technologii opartej na AI oraz na te, które wykorzystują najnowocześniejsze narzędzia w swoim codziennym funkcjonowaniu. Z raportu wynika, że polskie firmy wykorzystują AI przede wszystkim do wewnętrznej optymalizacji procesów. Chodzi m.in. o zwiększenie zaangażowania klienta, automatyzację procesu jego obsługi czy też poprawę efektywności marketingu. Wdrażane rozwiązania przyczyniają się do umacniania pozycji rynkowej konkretnych przedsiębiorstw. Na horyzoncie są już jednak kolejne etapy wdrażania AI.
Raport omówili Beata Mońka (CEO Art of Networking), Tomasz Czechowicz (managing partner, założyciel MCI) i Jacek Poświata (managing partner Bain & Company Poland / CEE). Przedstawiciele uwzględnionych w raporcie PZU, Synerise i RTB House omówili następnie stosowane przez ich firmy rozwiązania z obszaru AI.
Sztuczna inteligencja jest szansą na zdynamizowanie działań również polskiego biznesu. O tym dyskutowali Dominika Bettman (dyrektor generalna Microsoft Polska), Wojciech Wolny (prezes Euvic), dr Aleksander Poniewierski (EY Global Digital & Emerging Technology Leader), ks. prof dr hab. Stanisław Dziekoński (CEO & Founder Warsaw New Technology Foundation).
Z tezą, że współczesny biznes napędzają nowe technologie, które zresztą tworzą przewagę konkurencyjną firm, zgodzili się z kolei Magdalena Dziewguć (Country Director w Google Cloud Poland), Adam Marciniak (CEO VeloBank), Bożena Leśniewska (wiceprezes Orange Polska), prof. Piotr Płoszajski (Szkoła Główna Handlowa), Mariusz Michalski (dyrektor Departamentu Rozwoju, Totalizator Sportowy).
Blok tematyczny obejmujący tematykę ESG rozpoczęło wystąpienie Andrzeja Domańskiego (poseł na Sejm RP), w którym nakreślił wyzwania związane z transformacją energetyczną.
Na pytanie, czy na ekotrendach da się już dzisiaj zbudować globalny biznes odpowiedzieli Kiril Marinov (dyrektor generalny Henkel Polska), Agnieszka Oleksyn-Wajda (dyrektor Instytutu Zrównoważonego Rozwoju, Uczelnia Łazarskiego), Robert Maciąg (prezes LSP GROUP).
O modelach ekspansji polskich firm dyskutowali następnie Marek Dietl (prezes GPW), Adam Mokrysz (właściciel i CEO Grupy Mokate) i Artur Wiza (wiceprezes Asseco Poland).
Ostatni panel dotyczył z kolei pomagania. Jak należy skutecznie pomagać? Czy organizacje biznesowe powinny łączyć siły i wspólnie pomagać? Jak skutecznie wspierać, chociażby sport? Na te i inne pytania odpowiadali Omenaa Mensah (prezes Omenaa Foundation), Piotr Krupa (prezes Kruk), Kajetan Kajetanowicz (kierowca rajdowy), Radosław Piesiewicz (prezes Polskiego Komitetu Olimpijskiego), Nezha Alaoui (CEO Women Choice).
Nagrody Kongresu Biznes-Polska-Świat
O sile polskich firm i całej gospodarki mówił także prof. dr hab. inż. Tadeusz Uhl (dyrektor Centrum Technologii Kosmicznych, Akademia Górniczo-Hutnicza). Wystąpienie było niejako wstępem przed wręczeniem nagród specjalnych Kongresu.
W kategorii „Biznes” nagroda dedykowana była firmie, która tworzy lub wykorzystuje zarówno tradycyjne, jak i nowoczesne technologie do kreowania, rozwijania oraz transformacji swojego biznesu. Zwycięzcą został Synerise. To jedna z najbardziej zaawansowanych spółek technologicznych na świecie w dziedzinie sztucznej inteligencji i big data.
W kategorii „Polska” nagroda powędrowała do firmy, która tworzy lub wykorzystuje tradycyjne i nowoczesne technologie do kreowania, rozwijania oraz transformacji swojego biznesu. Firma wyróżniona w tej kategorii powinna być przykładem na to, jak wykorzystać technologię dla dobra rynku. Zwyciężył InPost. Do 2040 r. firma chce być zeroemisyjna. Do kultowych już paczkomatów dodaje samochody elektryczne, możliwość śledzenia w aplikacji śladu węglowego dostarczanej paczki i kreuje zwyczaj ponownego wykorzystywania opakowań.
W kategorii „Świat” doceniona została firma, która osiągnęła sukces na arenie międzynarodowej, realizując skuteczną ekspansję poza granicami Polski. Nagrodę otrzymał Adam Mokrysz i Mokate. Grupa pod rządami obecnego prezesa z firmy regionalnej przekształciła się w globalnego gracza. Jej spółki działają w kilku krajach, a produkty trafiają na 100 rynków. Mokate odnosząc globalne sukcesy, w praktyce stało się ambasadorem gospodarczym Polski za granicą.